Var och en som någon gång har flyttat vet att det nästan alltid dyker upp överraskningar. Att anpassa sig till förändringar och olika förhållanden är en del av vardagen för TeeSes flyttteam. Den gemensamma nämnaren för varierande arbetsdagar är flexibiliteten och mångsidigheten i kundservicen: arbetet skräddarsys och organiseras enligt kundens behov och omfattar allt från uthyrning av flyttlådor till att bära och transportera varor till önskad plats.
Det betyder att vi alltid utför vårt arbete samvetsgrant och med ansvar, precis som överenskommet, det vill säga att vi aldrig släpper handskarna innan vi har fullföljt vårt uppdrag.
-Det betyder att vi alltid utför vårt arbete samvetsgrant och med ansvar, precis som överenskommet, det vill säga att vi aldrig släpper handskarna innan vi har fullföljt vårt uppdrag, säger flytteamets ledare Pasi Taivassalo, och ger några exempel:
-Ibland kan kunderna till den flyttande enheten ha bokade tid på det nya verksamhetsstället redan nästa dag, eller så måste en viss medicinteknisk utrustning vara på plats just den dagen. Om resan är längre, åker vi tidigt på morgonen för att säkert hinna fram i tid. Vasa stadsorkester hade en konsert i Jakobstad i november, och dit hann vi till all lycka transportera instrumenten i god tid före snöstormen som härjade dagen efter. Det här är ett ansvarsfullt yrke – inte kan vi ju plötsligt säga att ”nej, idag kör vi ingenstans”.


Inom logistiktjänster börjar varje dag med att arbetsuppdragen gås igenom. TeeSes körplanerare gör upp planer, optimerar de beställda transportuppdragen för dagen och meddelar dem till chaufförerna. I flyttteamet ingår normalt förutom Pasi 1-2 chaufförer/bärare, som han får till sin hjälp beroende på vilket uppdrag som ska skötas.
-Alla kan bära om man har fysiken i skick, men inom teamet har vi fått en viss rutin, förtroende och gemensamma tillvägagångssätt som gör att arbetet går snabbare. Vid en flytt kan man ju aldrig på förhand veta exakt hur mycket varor det finns och vilka överraskningar man stöter på. Om det ser ut att arbetsdagen drar ut på tiden är det lätt att ringa och be om hjälp.
Många ”flugor” i en smäll
För att optimera transporterna utnyttjar TeeSe även vissa standardtransporter, såsom välfärdsområdets regelbundna stamtransporter samt matleveranser inom Vasaområdet. Med dessa transporter skickas flyttlådorna till kunden som sedan kan packa dem före flyttdagen.
-Så gjorde vi till exempel när vi flyttade välfärdsområdets två enheter från Kristinestad till Närpes. På flyttdagen tog vi först de stora möbler såsom sängar och större inventarier, sedan var det dags att transportera ett stort ljusskåp som används för dermatologiska behandlingar. Ett par experter hade kallats dit för att först montera ner skåpet och sedan installera det på nytt på det nya stället. Där fick vi passa vårt arbete i deras tidtabeller. Flyttlådorna tog vi allra sist, berättar Pasi.
Enligt Pasi försöker man alltid undvika att transportera enskilda varor. När det beställs en transport från Vasa mot norr, kan chauffören till exempel ta med återvinningsbara eller slängda varor från en annan enhet och köra norrut via Stormossen. På Stormossens avfallshanteringsanläggning sorterar våra chaufförer alla varor noggrant enligt material.
Pasis filosofi som flytteamets ledare är att när man arbetar med människor är det viktigt att vara positiv och att ha ett leende på läpparna, även om uppdragen inte alltid är lika roliga.
-Det är inte beställarens fel om fastigheten har många trappor eller om vädret är dåligt. Man måste också kunna diskutera och komma överens med beställaren om detaljer kring transporten, t.ex. vilka varor som i första hand behövs och tas i bruk på det nya stället. Också det är en del av vår service.

