Kesätyöntekijät 2025_verkkosivujuttu_pääkuva

Sommarjobbarna – en fräsch fläkt i vardagen för kollegor och slutkunder

TeeSes yrkesproffs inom olika branscher har delat sin vardag från maj till slutet av augusti 2025 med 135 sommarjobbare. Medan sommarvikarierna har lärt sig nya färdigheter och samlat på sig minnen och erfarenheter inom mat-, städ-, fastighets- och logistiktjänsterna, har vår ordinarie personal handlett, gett råd och fått nödvändig hjälp med arbetet under semestertiden.

Från introduktion till verkligt arbete

Hos TeeSe ordnades för tredje året i rad en gemensam allmän introduktion för alla sommarjobbare. I år fanns det möjlighet att ta del av information om bolaget, dess verksamhetssätt och frågor som rör sommarjobbarens anställning antingen via ett Teams-tillfälle eller som inspelning. Utöver detta har varje arbetsplats erbjudit inskolning i olika arbetsuppgifter och arbetsskift.

TeeSes allmänna introduktion genomfördes våren 2025 som ett liveevenemang i Teams, och spelades in för att kunna delas också med dem som inte hade möjlighet att delta. Från TeeSe deltog representanter från alla verksamhetsområden, HR-enheten, kommunikationen samt arbetarskyddet.

”Vi har haft tur med sommarjobbarna”- Mattjänster

I sommar hade TeeSes Mattjänster sammanlagt 21 sommarjobbare. Av dem arbetade nästan varannan vid Vasa centralsjukhuskök. Samtidigt arbetade även ett flertal ordinarie mattjänstanställda från andra TeeSe-kök där som sommarvikarier.

–De som började i maj hann jobba de två första veckorna tillsammans med en ordinarie arbetstagare. Först kan de vara i disken, dela ut gröt, sitta i matsalens kassa eller packa kalla varor. Vi går förstås också igenom var man kan kolla sina arbetspass, var man byter arbetskläder och förvarar sin egen mat, berättar Britt-Mari Lindström som jobbar som köksarbetsledare vid Vasa centralsjukhus kök.

I köket arbetar man enligt klockan och tidtabellerna, och varje arbetstagare behövs. Patientmat portioneras ut på 200–300 brickor tre gånger om dagen, dessutom sköts bl.a. lunchserveringen i personalmatsalen och mat som skickas till servicehusen.

– När en ny person börjar är det helt förståeligt att man inte kan allt genast. Speciellt vid bandet kan det gå långsammare för de nya, och bandet måste ibland saktas ner, men man lär ju sig.
Britt-Mari har 35 års erfarenhet av sjukhusköket och därmed också av otaliga sommarjobbare.

– De senaste åren har vi haft tur med sommarjobbarna. De har i allmänhet varit väldigt duktiga och villiga att jobba. Sommaren i köket skulle ju inte gå utan dem.

Rosa lägger bröd och pålägg på brickorna på bandet.

Roosa Laitinen har arbetat i Vasa centralsjukhuskök från maj till slutet av augusti. Efter det åtgick hon till sina ekonomistudier.

Roosa gillar packningspassen i kökets kylrum.

-Tidigare har jag sommarjobbat i köket på en bensinstation, så köksmiljön var bekant – men annars är det här jobbet nog ganska annorlunda.

Till Roosas arbete i sjukhusköket har bland annat hört att diska, delta i portioneringen av patientmat genom arbete vid löpande band, packa mat, göra sallader och stå i matsalens kassa.

– Jag har faktiskt trivts riktigt bra eftersom jobbet är så varierande. Arbetskamraterna och de andra sommarjobbarna är trevliga och hjälpsamma. Allt har visats och förklarats bra – och de har sagt att man ska fråga genast om något är oklart och inte bli och fundera själv.

Särskilt arbetet vid bandet kräver noggrannhet så att varje patient säkert får den mat som hör till vården.
– Noggrannhet, ordningssinne och punktlighet är saker jag verkligen har tränat den här sommaren.

”Det bästa minnet är nog alla gånger vi har fått skratta tillsammans med jobbarkompisarna. Och så när jag för första gången hade ett lite tuffare skift ensam och insåg: ’oj, jag fixar ju det här’.”

– Roosa

”Patienterna frågar efter dem på hösten” – Rengöringstjänster

Rengöringstjänster har under sommaren 2025 haft sommaranställda både inom Österbottens välfärdsområde och i Vasa stads enheter, sammanlagt 98 personer. När hösten kommer och sommarjobbsperioden tar slut, blir de saknade på många håll – både bland ordinarie personal och bland kunder.

Vid Korsholms närsjukhus har TeeSes sommaranställda jobbat sida vid sida med de ordinarie anstaltsvårdarna och vårdpersonalen. Anstaltsvårdare Anne Antila berättar att hon tack vare sina 30 års erfarenhet gärna tar ansvar för att introducera nya arbetstagare när det är möjligt. I praktiken sköts introduktionen av den som råkar ha samma arbetsskift som den nyanställda.

– Jag påminner alltid nyanställda om att när man vet vad som ska göras, var och när, så kan man alltid fråga om detaljer senare. Det finns inga dumma frågor. Det är också viktigt att gå igenom Infektionsstädning och god handhygien, eftersom jag vill förmedla att det här arbetet är tryggt att utföra, säger Anne.

Enligt Anne syns det på både den ordinarie personalen och patienterna att sommarjobbarna är som en frisk fläkt.

–De är unga och i början av livet. Till och med de äldsta patienterna minns dem och frågar efter dem ännu på hösten.

Anne (till vänster) och Amelie (till höger) förbereder sig för att städa upp i patientrummet innan en ny patient anländer.

Amelie Bystedt jobbar sin andra sommar som TeeSe Botnias vikarierande anstaltsvårdare på Korsholms närsjukhus. I hennes uppgifter ingår bl.a. städning av patientrum och andra utrymmen/ytor, samt utdelning av dagens alla måltider och drycker till patienterna.

– Jag studerar till speciallärare, så det här är ett bra sommarjobb med tanke på framtiden. Arbetet är socialt, och man får hjälpa många olika människor. Man måste också kunna kommunicera med patienterna på deras språk, antingen på finska eller svenska, för att de ska känna sig trygga, berättar Amelie.

Vid närsjukhuset ska också en sommaranställd lära sig allt från sjukhushygien och specialkostinformation till olika städuppgifter på olika avdelningar och i olika arbetsskift.

Inför den här sommaren kändes det redan enkelt för Amelie att återvända till det bekanta arbetet. Även om jobbet ibland är både fysiskt och psykiskt krävande – till exempel på den palliativa avdelningen där patienter kommer i livets slutskede – så ger det också mycket.

”Jag gillar att det är rent omkring mig och att jag får röra på mig. Samarbetet med andra anställda fungerar också bra. Jag känner att jag behövs här.”
– Amelie

Eveliina Lehto har under sommaren vikarierat för två ordinarie anstaltsvårdare inom TeeSe Rengöringstjänster genom att städa fastigheter och kontorsutrymmen på Vasa stads tekniska område på Grusgatan.

– Här är personalen supertrevlig och hjälpsam. Alla säger att man får fråga om vad som helst. Under min första vecka fick jag gå bredvid en erfaren lokalvårdare, och fick ett dagsschema varje morgon, vilket hjälpte mycket i början.

Eveliina berättar att hon är morgonpigg och att dagarbete var ett viktigt kriterium när hon sökte sommarjobb. När kontoren står nästan tomma i julihettan, anser Eveliina att det finns mindre att städa.

”Jag gillar att städa hemma också – det ger en skön känsla när det blir riktigt rent.” – Eveliina

– Jag hoppas nästan att någon spiller kaffe, så jag får något att skura!

Eveliina har fått bra feedback för sitt glada och pigga arbetssätt av sina slutkunder som arbetar i kontorslokalerna på Grusgatan.

Eveliina har nog varit en fantastisk sommaranställd, och min kollega hade märkt samma sak när vi talade efter semestrarna. Eveliina var alltid glad och jobbade vidare med sina uppgifter i ett positivt anda när vi träffades, berättar rekryteringsspecialist Eeva Ekola från TeeSes HR-enhet.

Eveliina packar de dukar som ska tvättas på städcentralen.

”Det är trevligt med sommaranställda” – Fastighetstjänster

TeeSes Fastighetstjänster har i sommar haft sex sommaranställda, som har hjälpt våra fastighetsskötare med skötseln av uteområdena. Fastighetsskötare Marko Sihvonen, som tar hand om fastigheterna i området brandstationen–sjukhusbacken (Dammbrunnsområde) – Vamias Sampo-campus, ser varje år fram emot att få träffa nya sommarjobbare.

–Det är jättetrevligt att vi får sommaranställda till Fastighetstjänster. Det underlättar brådskan på sommaren i och med att området som ska skötas är stort, och ganska ofta måste man gå fram och tillbaka mellan de olika fastigheterna när den andra ordinarie medarbetaren har sin semester. På sommaren görs utöver utomhusarbetet också många förebyggande underhållsåtgärder och man öppnar dörrar till exempel för entreprenörer.

Inom Fastighetsservicen har förmannen tagit hand om introduktionen av de nya sommaranställda, medan de ordinarie fastighetsskötarna på fältet har funnits tillgängliga för nykomlingarna och vid behov handlett dem både i arbetsuppgifter och i användningen av arbetsredskap.

Satu Sarre, en av sommarjobbarna, berättar att hon under sommaren också fått bättre inblick i fastighetsskötarnas arbete och TeeSes verksamhet under sommaren.

–Marko Sihvonen visade det tekniska utrymmet vid sjukhusbacken, och i centrum fick jag vara med när man testade brandlarmet. Det har också varit fint att min förman Timo har regelbundet frågat hur det går och påmint om att ta fler pauser i värmen.

Marko och Satu tittar på området vid hallväggen och konstaterar att ogräsbekämpningen har lyckats.

I sommar har Satu hjälpt fastighetsskötarna på två olika områden: brandstationens, sjukhusbackens (Dammbrunnsområde) och Vamias Sampo-campusområde samt i centrala Vasa kring Kultsa.

Till Satus uppgifter hörde bl.a. daglig skräpplockning på campusparkeringen.


–Jag har verkligen njutit av sommarjobbet utomhus. Naturen är nära och resultatet av jobbet syns tydligt – särskilt på storleken av sopsäcken, berättar Satu om sitt sommarjobb som utomhusområdesskötare.
– Jag plockar skräp, rensar ogräs från stenläggningar och längs väggar, sopar grus vid entréer och klipper gräset på små gräsytor. Jag gillar att få jobba självständigt. Det gick snabbt att hitta ett eget tempo, särskilt när jag byter område varje dag mitt på dagen.

”-Jag ser resultatet direkt, får jobba självständigt – och är ledig på helgerna! Det märks också att man bryr sig om sina anställda.”
– Satu


Initiativrika hjältar som räddade sommaren” – Logistiktjänster

Till TeeSes Logistiktjänster rekryterades inför sommaren 10 sommaranställda, av vilka en del arbetade som bilchaufförer med godstransporter och en del inom Vasa centralsjukhus internlogistik med dragtruckar.
– Vi hade igen riktigt duktiga och initiativrika sommarjobbare. De ordinarie chaufförerna introducerade sommaranställda i sina uppgifter innan semestrarna, och det var fint att se att semestervikarierna visade både flexibilitet och vilja att lära sig nytt när det uppstod oväntade förändringar, berättar servicechefen Terhi Hautalahti.

Aleksanteri Mäki, som tidigare kört taxi, fick sommarjobb som chaufför och fick slutligen mer erfarenhet av TeeSes olika transporter än han hade vågat förvänta sig.

– Jag har kört hemservicemåltider, mat till dagisar i Vasa, svängt via Laihela, burit flyttlådor – och så kört rutttransporter för Österbottens välfärdsområde norrut, hela vägen från Vasa till Jakobstad, räknar Aleksanteri upp. Tillsammans med Terhi försöker de komma ihåg allt han hunnit med.

Mest nytt har han lärt sig genom välfärdsområdets transporter – där fraktas allt från hjälpmedel, vårdgrejer och mediciner till internpost och biblioteksböcker – ibland ända upp till Kronoby.

Alexander fortsätter färden från transportkontoret på Grusgatan till Vasa centralsjukhus och vidare längs välfärdsområdets norra rutt.

-Kuljettajana minun on muistettava, mitä on kyydissä ja mitä toimitetaan mihinkin hyvinvointialueen toimipisteeseen. Seuraan aikataulua ja pyrin lastaamaan tavarat kyytiin niin, että matkan varrelle jätettävät saisi purettua mahdollisimman nopeasti sivuoven kautta.

Hjälpmedelscentrets sändningar till den fysiatriska avdelningen levereras med hjälp av paketkärra.

–Som chaufför måste jag ha koll på vad jag har med mig och vart det ska. Jag försöker packa smart så att det går snabbt att lasta av rätt saker på rätt ställe – gärna via sidodörren direkt, säger Aleksanteri.

– Det handlar om ansvar, då vi kör viktiga grejer. Att spänna fast lasten rätt var nytt för mig, men det lärde jag mig snabbt. Tommi, som visade mig, tipsade att jag gasade lite för snabbt i början, med tanke på vad vi hade bak i bilen, funderar Aleksanteri.

Aleksanteri har varit en riktig fantastisk sommarjobbare – ansvarsfull, flexibel och alltid redo att ta sig an nya uppgifter i nya situationer. Det kunde inte ha gått bättre. Nu i efterhand känns det som att hur vi alls skulle ha klarat oss utan honom, säger Terhi.

”Bra typer, varierande sysslor och skiftande miljöer. Jag har fått lära mig mycket nytt om mat-, flytt- och rutttransporter. ”
– Aleksanteri

Sommaranställdas feedback för sommaren 2025 – hur lyckades vi?

Den årliga feedbackenkäten som riktar sig till sommarjobbarna skickades i år i augusti. Även om svarsprocenten tyvärr blev låg i år, kan resultaten anses vara riktgivande. Enligt feedbacken lyckades TeeSe som arbetsgivare hålla samma bra nivå som under föregående året, och vitsordet vid nästan alla 14 påståenden var aningen högre i år (bedömningen i skalan mellan 1 och 5).

Särskilt glädjande var att de bästa vitsorden gavs på påståendena ”Jag togs med i arbetsgemenskapen” (4,6) och ”Det var lätt att ta kontakt med förmannen” (4,7). Också de öppna kommentarer vi fick lyfte fram vikten av att ha ett meningsfullt arbete med goda kontakter och gemenskapskänsla. Så fint att de flesta tycker att vi lyckats med detta!

”Man har lyckats skapa en mångsidig arbetshelhet med olika uppgifter! Introduktionerna var ganska väl ordnade och det kändes som att jag kom bra in i gänget.”

Precis som under tidigare år kan vi konstatera att de sommaranställda skulle vilja få mera feedback på det arbete de gjort. Medeltalet på påståendet ”Jag fick feedback av min förman på hur jag lyckades i mitt arbete” var 3,86, och det är samtidigt det enda vitsordet som blev under 4. Det här är ett av våra utvecklingsområden inför sommaren 2026.

Många av de som svarade berättade också att de gärna söker sommarjobb hos TeeSe nästa år. Det är kanske den allra bästa feedbacken som personalen på våra arbetsplatser kan få. Sommarjobbarna trivs hos oss!

Integritetsöversikt

Den här sajten använder cookies (kakor) för att kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookies sparas i din webbläsare så att den känner igen dig och ditt språk då du återvänder till sajten. Dessutom hjälper cookies bl.a. till att förstå vilka sidor på sajten som du tycker är mest intressanta och användbara.

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies bör alltid vara aktiverade för att vi ska kunna spara dina preferenser om språk och inställningarna för cookies.

Tredjepartscookies

Vi använder Google Analytics för att samla information om t.ex. hur många besökare sajten har och vilka sidor som är populärast. Genom att hålla denna cookie aktiverad hjälper du oss att utveckla webbsajten.